The paradise of tapas...and much more!

Published by Emanuele Benetti — 7 years ago

One of the best restaurants in Vilanova i la Geltrù, it boasts a very good reputation, earned during a few decades of top quality food service, which make it really popular among the Vilanovins. And after trying its delicious dishes in more than one occasion, I shall say that such a reputation is really well deserved.

Like most of the best restaurants in Vilanova i la Geltrù, El Giraldillo is not located on the Rambla Principal, but rather a few hundreds of metres far from it. As you will easily guess from the name, the family who originally owned the place was from Andalucia (Giralda is the name of a spectacular tower which is the most representative monument of Sevilla). Anyway, El Giraldillo is nowadays a local of reference as far as tapas are concerned, though it also offers excellent complete menus.

As for my personal experience, I opted for this "inn" (which is the actual meaning of the word "mesòn") for my first dinner out with my girlfriend, who was visiting me in Vilanova i la Geltrù. Following the precious pieces of advice of a friend of mine, we ordered two combined dishes, called "Todoterreno" and "Huevos 3P". They consisted respectively in a wonderful combination of mushrooms, prawns, patatas bravas and squids (the products representing the different origins evoked in the name of the dish), and in a delicious portion of scrambled eggs accompanied by patatas bravas, green peppers and... (actually I cannot remember what the third P stands for, I just have memories of a mouth-watering dish). Moreover, the portions were really abundant and the price not expensive at all, as we were finally charged 12 Euros apiece.

Fortunately enough, I also had another chance of tasting the delicious cuisine of this fantastic restaurant. This time, though, instead of opting for a tapas-based menu, I preferred a complete lunch. Having chosen therefore the menu of the day, I was served a top quality fideua, followed by a good portion of roasted chicken with vegetables. Probably you will not believe it but... the 11-Euros menu also included the drink and the dessert! And what a dessert it was... an incredible flan which was almost as tasty as it was pleasant to see (and, as you have the chance to see from the picture, it was really wonderful! ).

Though I have not mentioned it, basically because I am not exactly keen on fish, the fish-based dishes are one of the strong points of the restaurant, also due to the fact that only fresh fish is used to prepare them. As a conclusion, then, I would definitely recommend El Giraldillo to anybody who may happen to be in Vilanova i la Geltrù. Just one important recommendation: as the place is normally really crowded, both at lunch and dinner time, it would be a good idea to make a reservation or to go there quite early, before the usual Spanish time for meals (namely, before 1. 30 p. m. for lunch or before 8 o'clock for dinner). Otherwise, even finding a single table for two people may be difficult!

Photo gallery



Content available in other languages

Il paradiso delle tapas...molto di più!

Published by Emanuele Benetti — 7 years ago

Uno dei migliori ristoranti di Vilanova i la Geltrù, El Giraldillo vanta un'ottima reputazione, guadagnata nel corso di alcuni decenni di ottimo servizio culinario, il che ne fa un posto davvero popolare tra i Vilanovins. E dopo aver provato i suoi piatti deliziosi in più di un'occasione, devo dire che tale reputazione è davvero meritata.

Come la maggior parte dei migliori ristoranti di Vilanova i la Geltrù, El Giraldillo non è situato lungo la Rambla Principal, bensì a qualche centinaio di metri da essa. Come potrete facilmente indovinare dal nome, la famiglia che originariamente fondò il locale era originaria dell'Andalusia (Giralda è il nome della spettacolare torre che si impone come il monumento più rappresentativo di Siviglia). In ogni caso, El Giraldillo è oggi uno dei locali di riferimento per quanto riguarda le tapas, anche se offre anche eccellenti menu completi.

Per quanto riguarda la mia esperienza personale, ho optato per questa "locanda" (questo è il significato della parola "mesòn") per la mia prima cena fuori con la mia fidanzata, arrivata in visita a Vilanova i la Geltrù. Seguendo i preziosi consigli di un amico. abbiamo ordinato due piatti combinati, chiamati "Todoterreno" e "Huevos 3P" e consistenti rispettivamente in una splendida combinazione di funghi, gamberetti, patatas bravas e calamari (la diversa origine dei prodotti rappresenta la caratteristica del piatto, espressa dal nome) e in una deliziosa porzione di uova strapazzate accompagnate da patatas bravas, peperoni verdi e... (a dire la verità non riesco a ricordare che esprimeva la terza P, ma la memoria mi riporta soltanto ad un piatto da acquolina in bocca). Le porzioni, inoltre, erano davvero abbondanti ed il prezzo per nulla eccessivo, dato che abbiamo speso infine 12 euro ciascuno.

Per mia fortuna, ho avuto anche un'altra possibilità di sperimentare la deliziosa cucina di questo fantastico ristorante. Questa volta, tuttavia, invece di optare per un menu a base di tapas ho preferito un pasto completo. Avendo scelto il menu del giorno, mi è stata servita un'eccellente fideuà, seguita da una buona porzione di pollo arrosto con verdure. Probabilmente non ci crederete ma...il menu da 11 euro comprendeva anche la bevanda e il dessert! E che razza di dessert...un incredibile budino che era quasi tanto delizioso quanto era bello da vedere (e, come potrete giudicare voi stessi dalle foto, era davvero splendido!).

Benché non ne abbia fatto menzione, principalmente perché non sono esattamente un appassionato del pesce, i piatti a base di pesce sono uno dei punti di forza del ristorante, anche alla luce del fatto che per prepararli si utilizza solo pesce fresco. In definitiva, dunque, raccomanderei assolutamente El Giraldillo a chiunque capitasse a Vilanova i la Geltrù. Solo un'ulteriore raccomandazione: dato che il locale è normalmente assai affollato, sia all'ora di pranzo sia all'ora di cena, sarebbe una buona idea prenotare o recarvisi abbastanza presto, in anticipo sugli abituali orari spagnoli per i pasti (ossia prima dell'una e mezza per il pranzo e dopo le otto per la cena). In caso contrario, potrebbe essere difficile perfino trovare un solo tavolo libero!


Rate and comment about this place!

Do you know El Giraldillo? Share your opinion about this place.


Don’t have an account? Sign up.

Wait a moment, please

Run hamsters! Run!